ادامه ویژگیهاى یاران خاص امام زمان (ع )

ساخت وبلاگ
ادامه ویژگیهاى یاران خاص امام زمان (ع )
هشت . روحیه شهادت طلبى : یاران حضرت مهدى (ع ) شیفته لقاى الهى و عاشق شهادت اند وآرزو
مـى کـنـنـد کـه در راه خـدا بـه شـهـادت بـرسـنـد ((... یـَتـَمـَنَّونَ اَنْ یـُقـْتـَلُوا فى سِبیلِاللّهِ)).
مـوارد یـاد شـده بـرخـى از ویـژگیهاى نفسانى و معنوى یاران خاص حضرت بود که ذکر شد.
3 ـ 3. ویژگیهاى عملى و رفتارى
بـرخـى از خـصـوصـیـات عـمـلى یـاران خـاص حـضـرت را مى توان در محورهاى زیر مورد بررسى قرار داد.
یـک . سـادگـى و بـى پـیـرایـگـى : یـاران مـهـدى (ع ) جـلال و جـبروت و حشمت ظاهرى ندارند. با دبدبه و کبکبه ظاهرى و تشریفات چشم پرکن نـیـسـتـنـد. از ایـن رو، در میان زمینیان ناشناخته اند. در نگاه مستکبران خوار و کوچک جلوه مى کنند، ولى در میان ملکوتیان معروف و در نگاه مؤ منان ارزشمند هستند.
امیر مؤ منان در وصف آنها مى فرماید:
گـروهـى بـا کـافران به نبرد مى پردازند که در نظر مستکبران خوار و زبون هستند، در آسمان معروف و در زمین ناشناخته اند ((یُجاهِدُهُمْ فِى اللّهِ قَوْمٌ اَذِلَّةٌ عِنْدَ المُتَکَبِّرینَ، فِى الاَرْضِ مَجْهُولُونَ، وَ فِى السَّماءِ مَعْرُوفُونَ)).
ظـاهـر آنـان نـشـان نـمـى دهـد کـه جـزو اصـحـاب خـاص مـهـدى (ع ) هـسـتـنـد. مـگـر در هـشـت سـال دفـاع مـقـدس کـسى شهید همّت ، شهید باکرى ، شهید خرازى و دیگر سرداران رشید اسـلام را مـى دیـد بـاور مـى کـرد کـه فـرمـانـده لشـکـر و فـدایـى راه امـام راحل (ره ) هستند؟!
جـوانـان پـا بـه رکـاب امام زمان (ع ) در انقلاب جهانى اش نیز همین گونه اند. آنان چون سـاده و بى پیرایه اند به چشم نمى آیند، ولى آوازه آنان به جمع ملکوتیان رسیده است ((فِى السَّماءِ مَعْرُوفُونَ)).
دو. جدیّت در کار و تلاش روزانه : یاران مهدى (ع ) به تعبیر شهید بهشتى شیفتگان خدمت انـد نـه تشنگان قدرت . آنان براى کار در حکومت جهانى مهدى موعود(ع ) و تحقق بخشیدن به منویّات امام زمانشان سر از پا نمى شناسند. آرام و قرار ندارند. تنبلى ، بى حالى ، سهل انگارى و کار را به دست حوادث و قضا و قدر سپردن در قاموس آنان مفهومى ندارد.
یاران مهدى (ع ) مردانى هستند که شبها نمى خوابند و یا به قدر اندک مى خوابند ((رِجالٌ لا یَن امُونَ اللَّیْلَ...)). یک معناى این عبارت این است کـه شـبـهـا را بـه شـب زنـده دارى مـى پـردازند. ولى معناى دیگرش نیز آن است که اینان خـوابـشـان سـبـک اسـت ، کـمـتر مى خوابند و شبها علاوه بر شب زنده دارى به فکر مردم ، خـدمـتـگـزارى و چـگونگى انجام وظیفه کردن براى آنان هستند. چنانکه در حدیثى دیگر امام صادق (ع ) به مفضّل مى فرماید:
اى مـفـضّل ! بدان ، اگر حکومت در دست ما بود، جز سیاست شب (عبادت ، اقامه حدود و حقوق الهـى و حراست مردم ) و سیاحت روز (سیر کردن و رسیدگى به مشکلات مردم )... چیزى در کار نبود.
یـاران حضرت اگر جانشان را نیز در راه خدمتگزارى و التزام رکاب امام زمان (ع ) بدهند، احـسـاس مـى کـنـنـد کـارى بـزرگ نـکـرده انـد ((... لَمْ یـَسـْتـَعـْظـِمـُوا بـَذْلُ اَنْفُسِهِمْ فِى الحَقِّ))
آنها در مبارزه نیز همواره آماده و جدّى هستند و در این راه دست از سلاح بر نمى دارند تا خدا راضـى شود ((لا یَکُفُّونَ سُیُوفَهُمْ حَتّى یَرْضَى اللّهُ عَزَّوَجَلَّ))
آنـان راهبان شب اند و شیران روز. در میدان کار و تلاش همانند شیرى ژیان ایفاى نقش zwj; مى کنند.
سـه . سـاده زیـسـتى : یکى از نقاط ضعف در مدیریت و مدیران ، روحیه اشرافیگرى است . اشـرافـیـگـرى بـه تـعـبیر مقام معظم رهبرى براى یک کشور آفت است ، ولى اشرافیگرى مسئولان ، آفت مضاعف است .
یـاران خـاص مـهـدى (ع ) زنـدگـى مـعـمـولى دارنـد. رونـد زنـدگـى آنها به سمت تنعّم و تـجـمـل پـرسـتـى نیست . آنها با امامشان پیمان بسته اند که همانند او ساده زندگى کنند؛ غـذاى سـاده بخورند؛ لباس zwj; ساده بپوشند؛ وسیله نقلیه معمولى سوار شوند؛ به مقدار کم قانع باشند.
امام صادق (ع ) درباره ساده زیستى حضرت مهدى (ع ) مى فرماید:
بـه خـدا سـوگـنـد! او جـامـه درشت مى پوشد و خوراک خشک و ناگوار مى خورد ((فَوَاللّهِ مالِباسُهُ اِلاَّ الْغَلیظَ، وَ لا طَع امَهِ اِلا الجَشَبَ)).
امـام زمـان (ع ) از یـاران خـود تـعهّد مى گیرد که همین سیره را عملى کنند و آنها نیز در این مسیر دست از پا خطا نمى کنند.
چـهـار. ولایـتـمـدارى : یاران حضرت ، امام خود را به شایستگى مى شناسند و به او اعتقاد دارند ((اَلْقائِلینِ بِاِمامَتِّهِ)). این معرفت ، شناخت شناسنامه اى نیست بلکه معرفت به حق ولایت است . از این رو، به امامشان عشق مى ورزند و دلهاى آنان از محبت مهدى (ع ) لبریز است . بر لوح دل آنان جز الف قامت مهدى (ع ) نوشته اى نیست . ایـن شـیـدایـى بـه حـدّى اسـت کـه براى تبرّک دست بر زین اسب امام مى کشند و تبرّک مى جـویند. آنها به هنگام نبرد پروانه وار شمع وجود مهدى (ع ) را در میان مى گیرند و از او مـحـافـظـت مـى کـنـنـد ((یـَتـَمَسَّحُونَ بِسَرْجِ الاِمامِ یُطْلُبُونَ بِذلِکَ الْبَرَکَةَ وَ یَحَفُّونَ بِهِ یَقُونَهُ بِاَنْفُسِهِمْ فِى الْحَرْبِ...))
ولایـتـمـدراى آنـان عـلاوه بر عشق و دلدادگى در برابر امام زمان (ع )، در اطاعت از فرامین ایـشـان عـیـنیت مى یابد. آنان بازوان پرتوان مهدى (ع ) و در برابر او سلم محض و مطیع مـحـض هـسـتـنـد. تمام تلاش آنها همین است که فرامین امامشان را اجرا کنند ((مُجِدُّونَ فُى طاعَةِ اللّهِ وَ طاعَتِهِ)). آنها مهدى (ع ) را محور، قلّه و چشم انداز تـمـام حـرکـتـهـا و جـهـت گـیـریـهاى خود مى دانند و در راستاى کمک به آرمانها و منویات و تدابیر او گام بر مى دارند و به دلالت او و با انگشت اشاره او حرکت مى کنند.
هر چه امام دستورشان دهد، انجام مى دهند. در برابر فرمان امامشان از کنیز زرخرید، مطیع تـرنـد ((وَ هـُمْ اَطـْوَعُ مـِنَ الاَْمَةِ لِسَیِّدِها)). به تعبیر امروزه آنان در برابر قرائت امام زمان (ع ) از خود قرائتى جدا ندارند.
پـنـج . انـضـبـاط و روحـیـه تـشکیلاتى : نظم و انضباط، شرط اصلى براى توانایى هر سـازمـان نـظـامـى اسـت . ستاد فرماندهى حکومت جهانى مهدى (ع ) از انضباطى آهنین ، نظمى مـنـطـقـى و روحـیـه تـشکیلاتى برخوردارند. معنا ندارد غیر از این باشد؛ چرا که آنان مى خـواهـنـد دنـیـا را بـه نـظم و انضباط وادارند و انسجام جهانى ایجاد کنند. امام على (ع ) این ویژگى آنان را این گونه ستوده است :
گـویـا آنـان را مـى نـگـرم کـه هـیـاءتـى یـکـسـان و قـد و قـامـت بـرابـر دارنـد، جـمال و برازندگى و لباس آنان نیز مثل هم است ((کَاَنّى اَنْظُرُ اِلَیْهِمَ و الزِّىُّ واحِدٌ وَ الْقَدُّ واحِدٌ وَ الْجَمالُ واحِدٌ وَ اللِّباسُ واحِدٌ)).
شـش . اتـحـاد و انـسـجـام و برادرى : یاران خاص حضرت برگزیدگانى اند که خداوند قـلوب آنـهـا را بـه یـکـدیـگـر گـره زده اسـت ((یـُؤَلِّفُ اللّهُ بـَیْنَهُمْ ...)) ((یُؤَلِّفُ اللّهُ قُلُوبَهُمْ )). روح برادرى ، اعتماد، همدلى و یکرنگى بر آنان حاکم است . انـدیشه هایشان متحد و یگانه ، دیدگاههایشان همانند، دلهایشان به هم پیوسته و به هم گـره خـورده است . به یکدیگر عشق مى ورزند و با هم مهربانند و خیرخواه همدیگر هستند. رابـطـه دوسـتـى آنـهـا چـنان مستحکم است که گویى برادران تنى و از یک پدر و مادراند ((کـَاَنَّمـا رَبـّاهـُمْ اَبٌ واحـِدٌ وَ اُمُّ واحِدَةٌ قُلُوبُهُمْ مُجْتَمِعَةٌ بِالَْمحَبَّةِ وَ النَّصیحَةِ)).
انـسـجـام و اتحاد کلمه در میان مدیران مطلبى بسیار اساسى و مهم است و یاران حضرت از ایـن نـعـمـت الهـى به شکلى شایسته برخوردارند و تواضع و روح برادرى در میان آنان مـوج مـى زنـد. از این رو، به یکدیگر احترام مى گذارند. خیرخواه یکدیگرند. نسبت به هم مواسات دارند. هیچ گونه اختلاف و نزاعى میان آنان در نمى گیرد و...
هـفـت . روحـیـه حـمـاسى و سلحشورى : هنر مدیریت همین است که بتواند از موانع عبور کند و موانع آنها را متوقف نسازد و ماءیوس نکند که بگویند نمى توان جلو رفت . یاران مهدى (ع ) در شـجـاعـت و دلیـرى و نترسى بى نظیرند. روحیه اى حماسى و سلحشورى دارند ((هُمْ کَرّارُونَ...))
آنـان سـپـاه غـضـب و مـظـهـر خشم الهى اند که در آخرالزمان براى یارى حضرت مهدى (ع ) خـواهـند آمد ((جَیْشُ الْغَضَبِ قَوْمٌ یَْاءتُونَ فى آخِرِ الزِّمانِ...)). آنـان در کـارزار هـمانند شیرانى هستند که از بیشه هاى خود بیرون آمده انـد و هـیـچ چـیـز جـلودارشـان نـیـست . اگر اراده کنند کوهها را از جاى خود بر مى کنند و از مـوانـع مى گذرند و خاکریزهاى دشمن را یکى پس از دیگرى فتح مى کنند ((کُلُّهُمْ لُیُوثٌ قـَدْ خـَرَجـُوا مِنْ غاباتِهِمْ، لَوْ اَنَّهُمْ هَمُّوا بِاِزالِةِ الجِبالِ لاََزالُوها مِنْ مِواضِعِها)).
آنان تیز پروازان و بهترین سوارکاران دنیا هستند ((هُمْ خَیْرٌ فِوارِسَ عَلى ظَهْرِ الاَْرْضِ اَوْ مِنْ خَیْرِ فَوارِسَ عَلى ظَهْرِ الاَْرْضِ)).
بـراى درهـم کـوبیدن ظلم و استکبار و با شعار انتقام گیرى از خون امام حسین (ع ) به راه مـى افـتـنـد. ابـّهـت و آوازه آنـهـا جـلوتـر از خـودشـان حـرکـت مـى کـنـد و در دل دشـمـنـان اسلام رعب مى افکند. رعب و وحشت آنها یک ماه جلوتر از خودشان پیش مى رود و خداوند به وسیله آنها امام زمان (ع ) را یارى مى کند.
((شِعارُهُمْ: یا لَثاراتِ الْحُسَیْنِ! یَسیرُ الرُّعْبَ اَمامَهُمْ مَسیرَةَ شَهْرٍ... بَهَمْ یَنْصُرُ اللّهُ اِمامَ الْحَقِّ)) حارالانوار، ج 52، ص 308.+
یـاران مهدى (ع ) گروهى هستند که بر اساس حق همواره با دشمنان دین خدا پیکار مى کنند و پیروزى را به ارمغان مى آورند.
هشت . عدالت پیشگى و دادگرى : از ماءموریتهاى یاران خاص اجراى عدالت در ممالک است . امام کاظم (ع ) در تفسیر آیه شریفه ((یُحْیى الاَْرْضَ بَعْدَ مَوْتِها)) فرمود:
نه اینکه خداوند زمین را با باران زنده کند، بلکه مردانى را بر مى انگیزد تا عدالت را زنـده کـنـنـد و زمـیـن در پـرتـو آن عـدالت زنـده مـى شـود.
اگـر یـاران مهدى (ع ) خود عادل نباشند چگونه خواهند توانست عدالت را در جهان برقرار کنند.
((ذات نایافته از هستى بخش / کى تواند که شود هستى بخش )).
خـلاصـه کـلام ایـنکه آنان در شایستگیها و امتیازات به گونه اى هستند که به تعبیر امام عـلى (ع ) نـه از نسلهاى گذشته کسى از آنان پیشى گرفته و نه از آیندگان کسى به مقام والاى آنها مى رسد ((لَمْ یَسْبِقْهُمُ الاَْوَّلُونَ وَ لا یُدْرِکُهُمُ الآخِرُونَ)).
یـاران خـاص مـهدى (ع ) در همه عرصه ها الگو و نمونه اند. آنجا که به عنوان فرمانده لشکر مهدى (ع ) انجام وظیفه مى کنند از تمام ویژگیهاى لازم در یک فرمانده لشکر اسلام برخوردارند و در قلوب مؤ منان عالم جاى دارند. هنگامى که به عنوان سربازى فداکار و شجاع در رکاب امام زمانشان هستند، چون پروانه اى بر محور شمع وجود رهبر و مقتدایشان مى گردند، دلداده اویند، در برابر او تسلیم محض هستند و ولایتمدارى را در عقیده و اخلاق و عـمـل عـیـنیت مى بخشند. وقتى که به عنوان کارگزار حکومت جهانى انجام وظیفه مى کنند، شیفته خدمت اند نه تشنه قدرت ، بى پیرایه اند، زندگى آنان در حد افراد معمولى است ، بـر مـحور عدالت حرکت مى کنند. آنجا هم که به عنوان شهروند جامعه جهانى هستند مطیع قانون مهدوى و در احترام به آنان پیشتازند.
4. نتیجه گیرى
از مجموع آنچه گذشت نتیجه گرفته مى شود که :
1. حضرت مهدى (ع ) در عرصه جهانى تحولاتى بنیادین ایجاد مى کند.
2. کـار آن حـضـرت هـمـه اش بـا کـرامت و معجزه درست نمى شود، بلکه خداوند یارانى را براى نصرت او ذخیره کرده و با یارى آنان کارها را پیش مى برد.
3. یـاران خـاص حـضـرت ، 313 نفر و به تعداد اصحاب پیغمبر اکرم (ص ) در جنگ بدر است .
4. پنجاه نفر از این تعداد را زنان تشکیل مى دهند.
5 . اینان از بهترین و زبده ترین افراد بشر هستند و قدرت اجرایى بسیار بالایى دارند و هر کدام قدرت اداره مملکتى را دارا هستند.
6 . روایـات از آنـان به عنوان رجال الهى ، پرچمداران ، امرا، وزرا، نقبا، خواص ، حاکمان الهى و مانند آن یاد کرده است و این تعبیرها ماهیت حقیقى آنان را روشن تر مى سازد.
7. آنان بار سنگین مسئولیت کارگزارى را از جانب مهدى (ع ) بر دوش مى کشند.
8 . آنان ماءموریتهاى متعددى در رکاب امام زمانشان دارند که جنگ با ستمگران عالم ، مبارزه بـا انـحـرافـات و بـرداشتهاى نادرست از دین و تبیین درست معارف دینى ، عمران و آبادى کشورها و برقرارى عدالت در حوزه هاى ماءموریتى آنها از آن جمله است .
9. ویـژگـیـهـاى آنـان در سـه مـحـور ویـژگـیهاى ظاهرى ، ویژگیهاى نفسانى و معنوى و ویژگیهاى عملى و رفتارى قابل بررسى است .
10. مـشـخـصـات ظـاهـرى ، جـوان بـودن ، تـوانـایـى بـدنـى ، سیما و قد و اندازه از جمله ویژگیهاى ظاهرى آنان است .
11. ایـمـان ، طـهـارت و تـقوا، علم و معرفت ، عرفان ، معنویت ، بصیرت ، قدرت روحى و صبر و شکیب و روحیه شهادت طلبى از جمله ویژگیهاى نفسانى آنان است .
12. سادگى و بى پیراگى ، جدیّت در کار و تلاش روزانه ، ساده زیستى ، ولایتمدارى ، نظم و انضباط و روحیه تشکیلاتى داشتن ، اتحاد و انسجام و برادرى ، روحیه حماسى و سلحشورى و عبور از موانع و عدالت ورزى از جمله ویژگیهاى عملى و رفتارى یاران خاص مهدى است .

13. خـلاصه اینکه آنان در همه ویژگیهایى که براى اداره جهان لازم است بى نظیرند و به تعبیر على (ع) ((لَمْ یَسْبِقْهُمُ الاَْوَّلُونَ وَ لا یُدْرِکُهُمُ الا خِرُونَ)).

درانتظارظهور...
ما را در سایت درانتظارظهور دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 7m313c بازدید : 319 تاريخ : چهارشنبه 26 آبان 1395 ساعت: 23:11