ویژگیهاى یاران خاص امام زمان (ع )

ساخت وبلاگ
مقدمه
بـشـر هـنـوز تـابـش خـورشید فروزانش را به انتظار نشسته است و دیرى نمى پاید که لحـظـه انـتـظـار بـه سـر آیـد و عـطـر دل انگیز ظهورش، زندگى بشر را بهارى کند و سرسبزى و خرّمى و طراوت و نشاط را به انسانها هدیه دهد.
وقـتـى حضرت مهدى (ع ) بیاید حاکمیت و نظام سیاسى جهان را دگرگون مى سازد. ظلم و اسـتـکـبـار، کفر و شرک و نفاق را ریشه کن مى کند. آیین محمدى (ص ) را در جهان مستقر مى نـمـایـد و هـمه عالم را زیر پرچم توحید، به سعادت مى رساند. امنیت جهانى برقرار مى سـازد، اقتصاد جهانى را متحول مى کند. زمینى در جهان نمى ماند مگر اینکه سرسبز و خرم مى شود و خیر و برکت از همه جا مى بارد.
عـلم و فـرهـنـگ مردم جهان را دگرگون مى سازد. فنّاورىِ ارتباطات به درجه اى مى رسد که زمین زیر پاى مردم طى مى شود و دربهاى جهان به رویشان باز مى گردد... .
بدیهى است که پیروزى حق بر باطل و ایجاد این همه تحولات بنیادین همه اش با کرامت و معجزه صورت نمى گیرد، بلکه علاوه بر رهبرى و مدیریتى معصوم و برنامه اى جامع و جـهـان شـمـول ، کـادر اجـرایـى بـسـیار کاردان و لایق و توانمندى لازم است تا بتوان چنین تـحـولى در سـطـح جـهـان ایـجـاد کـرد و بـه تـعـبـیـر امـام عـلى (ع ) ((اَفـْلَحَ مـَنْ نـَهـَضَ بـِجـَنـاجٍ)) پیروزمند کسى است که یار و یاور داشته باشد.
در این مقاله ، به اجمال خصال یاوران حضرت مهدى (عج ) توصیف مى گردد
یاران حضرت مهدى (ع )
یـاران امـام زمـان (ع ) چـنـد دسـته اند. دسته اى از آنان ، یاران خاص و ستاد فرماندهى آن حـضـرت هستند که تعدادشان 313 نفر است و همانها هستند که قرآن کریم در آیه 8 سوره هود از آنان به عنوان ((امت معدوده )) یاد مى کند.
هـرگاه زمان ظهور برسد، خداوند این افراد را در اندک زمانى در مکّه ظاهر مى کند و بدون حضور اینان قیام مهدى (ع ) شروع نمى شود.
دسـتـه دوم از یـاران حـضرت که پس از جمع آمدن پرچمداران و ستاد فرماندهى به یارى ایـشـان مـى آیـنـد طـبـق روایـات 10 یـا 12 هـزار نـفـرنـد. وقـتـى ایـن حـلقـه کامل شد، حرکت و قیام ، آغاز مى شود.
حلقه سوم از یاران ، مومنانى هستند که پس از شروع قیام به آنان مى پیوندند و لحظه به لحظه بر تعداد آنان افزوده مى شود.
1. ماهیت یاران خاص
یاران خاص حضرت مهدى (ع ) چه ماهیتى دارند؟ چه کسانى اند؟ مشخصات آنان چیست ؟ و... .
طـبـق روایـات ، مـشـخـصـات ظـاهـرى یـاران خـاص امـام زمـان (ع ) ؛ اسـم ، نـسـب ، شـغـل ، زبـان و القـاب آنـان در صـحـیـفـه اى ثـبـت شـده و نـزد حـضـرت موجود است :
امام جواد(ع ) به نقل از پدران بزرگوارش مى فرماید:
همراه قائم (ع ) صحیفه مهر شده اى هست که اسامى یارانش همراه با ویژگیها، شهر، زینت و کـنیه هایشان در آن نوشته شده است .
تـعـداد یاران خاص 313 نفر به تعداد اصحاب بدر و اصحاب حضرت طالوت ذکر شده انـد، هـنـگـامـى کـه حـضـرت قـیـام مـى کند به دور او گرد مى آیند. ((اِذا قامَ تَجْتَمِعُ اِلَیْهِ اَصـْحـابـُهُ عـَلى عـِدَّةِ اَهـْلِ بـَدْرٍ وَ اَصـْحـابِ طـالُوتَ، وَ هـُمْ ثـَلا ثـَمـِاءَةٍ وَ ثـَلا ثـَةَ عـَشـَرَ رَجُلاً...))
خداوند این افراد را از دورترین شهرهاى دنیا براى یارى حضرت گرد مى آورد.
در برخى روایات اسامى شهرهایشان نیز ذکر شده است . امام باقر(ع ) مى فرماید:
سیصد و اندى نفر، به تعداد اهل بدر (313 نفر) در میان رکن و مقام با قائم (ع ) بیعت مى کـنـنـد که نجباى مصر، ابدال شام و اخیار از اهل عراق در میان آنهاست .
در روایـتـى دیـگر آمده که : پنجاه نفرشان اهل کوفه اند و بقیه از اطراف و اکناف جهان ، که همدیگر را نمى شناسند و بدون وعده قبلى گرد آمده اند.
در روایـات از یـاران خـاص حـضـرت بـا عـنـاویـن زیـر یـاد شـده اسـت : ((رجـال الهیون ))، ((رجال مسوّمه ))، ((اصحاب الالویه ))، ((امراء))، ((وزراء))، ((خیر الامّه ))، ((ذخر اللّه ))، ((نقباء))، ((خواص ))، ((اولى قوّة ))، ((حکّام اللّه فى ارضه على خلقه ))، ((الحکّام على الناس )) و...
رسول خدا (ص ) مى فرماید:
او را در طالقان گنجهایى است که از طلا و نقره نیست ، بلکه اسبهایى است بسیار زیبا و مردانى کاردان و کارساز ((وَلَهُ بِالطّالِقانِ کُنُوزٌ لا ذَهَبَ وَ لا فِضََّةِ، اِلاّ خُیُولٌ مُطَهَّمَةٌ، وَ رِج الٌ مُسَوَّمَةٌ...))
امام على (ع ) مى فرماید:
گـروهـى از مردان الهى دور او گرد مى آیند، دعوتش را بر پاى مى دارند و یارى اش مى کـنـنـد. آنـهـا وزیـران او هستند که سنگینى مسائل کشورى را بر عهده مى گیرند و او را در مـسـئولیت بزرگى که خداوند به عهده اش گذاشته ، یارى مى کنند ((وَ لَهُ رَجالٌ اِلهُیّون یـُقـیـمـُونَ دَعْوَتَهُ وَ یَنْصُرُونَهُ، هُمْ الوُزَراءٌ لَهُ، یَتَحَمَّلُونَ اَثْقُالَ المَمْلَکَةِ عَنْهُ، وَ یُعینُونَهُ عـَلى مـا قـَلَّدَه اللّهُ)).
امام صادق (ع ) مى فرماید:
آنـهـا فـرمـاندهان ، قاضیان ، حاکمان شرع و فقیهان دین اند ((وَ هُمُ النُّجَباءُ وَ الْقُضاةُ وَ الْحـُکـّامُ وَ الفُقَهاءُ فِى الدّیِن ...+.)) نتخب الاثر، لطف اللّه صافى ، ص 485، چاپ تهران ، 1373 هzwj; .
آنـان پـرچـمـدارانـى انـد کـه از جـانب خدا در روى زمین بر بندگان او حکومت مى کنند؛ ((هُمْ اَصـْحـابُ الاَْلْوِیـَةِ، وَ هـُمْ حـُکـّامُ اللّهِ فـى اَرْضِهِ عَلى خَلْقِهِ))
بر اساس روایتى دیگر:
آنـان بـهـتـریـن امـت انـد کـه بـا نـیـکان اهل بیت همراه هستند ((اُولئِکَ هُمْ خِیارُ اَلاُمَّةِ مَعَ اَبْرارِ اِلعِترَةِ...))
بـر اسـاس بـعـضـى روایـات پـنـجـاه نـفـر از ایـن افـراد را زنـان تشکیل مى دهند.
خـلاصـه کـلام ایـنـکـه تـدبـّر در روایـات یاد شده معلوم مى کند که آنان افرادى معمولى نیستند. بلکه مردانى الهى و نیروهایى زبده ، لایق و کاردان ، بطانه و اصحاب سرّ امام زمان (ع ) هستند.

2. ماءموریت یاران خاص
از جمله امورى که در شناسایى هر چه بیشتر ماهیت یاران خاص امام زمان (ع ) به ما کمک مى کند، بررسى روایاتى است که به تبیین ماءموریت آنان در حکومت جهانى حضرت مهدى (ع ) پرداخته اند. برخى از این ماءموریتها به قرار زیر هستند:
1 ـ 2. جنگ با ستمگران
اولیـن مـاءموریت یاران حضرت ، جنگى تمام عیار با مستکبران عالم است که در آغاز انقلاب بـزرگ حـضـرت ، در راءس هـمه کارهاى قرار دارد. یاران خاص مهدى (ع ) در این جنگ ، در بـعـد انـدیشه تئوریسینهاى انقلاب و در بُعد عمل ، سربازانى شجاع و فداکار در رکاب امـام زمـان (ع ) و گـوش بـه فـرمان آن حضرت هستند. وقتى حلقه یاران پس از 313 نفر کـامـل شـد قـیـام شـروع مى شود و با ستمگران جهان در مى افتند و آنان را قلع و قمع مى کنند؛ به گونه اى که خدا خشنود شود.
امام باقر(ع ) مى فرماید:
قائم آل محمد(ع ) شباهتهایى با پنج تن از پیامبران دارد... اما شباهت او به جدّ خود (پیامبر اکـرم (ص ) ) قـیام با شمشیر است و کشتنِ دشمنان خدا و پیامبر، و نیز جباران و سرکشان . او بـا (نـیـروى ) شـمـشـیـر و (نـیـروى ) تـرس ، (کـه در دل جـبـاران افـکـنـده مـى شـود) مـدد مـى گـردد.
امام جواد(ع ) مى فرماید:
آنـگـاه کـه عـدد (مـورد نـظـر یـاران حـضـرت ) یـعـنـى ده هـزار نـفـر کـامـل شد، به اذن خداى بزرگ قیام مى کند و بى درنگ به کشتار دشمنان خدا (و دین خدا) دست مى یازد، تا خداى بزرگ خشنود گردد.
خـداونـد بـه دسـت ایـنـان طاغوتها و جبّاران را نابود مى سازد و آنان را بر شرق و غرب عالم مسلّط مى کند.
امام باقر(ع ) مى فرماید:
گـویـى که یاران قائم (ع ) را مى بینم که بر خاور و باختر گیتى مسلط شده اند و هیچ چیز نیست مگر آنکه از آنان فرمان مى برد.
2 ـ 2. مبارزه با انحرافها، تحریفها و برداشتهاى نادرست از دین
دومـیـن مـاءمـوریـت یـاران خـاص امـام زمـان (ع ) در آغـاز انقلاب ، مبارزه کردن با انحرافها، تـحـریـفـهـا و بـرداشـتـهـاى نـادرسـت از دیـن و مـذهـب اسـت . عـوامـل اصـلى ایـن انـحـرافات سه دسته صاحبان زر (سرمایه داران و اشراف )، صاحبان زور (حـکـومتهاى غیر اسلامى و به ظاهر اسلامى ) و صاحبان تزویر (روحانیون وابسته و دنـیـاپـرسـت و جـیـره خـوار حـکـومـتـها و طبقات اشراف ) هستند؛ در واقع صاحبان زر و زور تـحریفها، برداشتها و تفسیرهاى غلط را سفارش مى دهند و صاحبان تزویر آن را اجرایى و عملیاتى مى کنند.
امام صادق (ع ) مى فرماید:
آزارى کـه قـائم (ع ) به هنگام قیام خویش ، از جاهلان آخرالزمان مى بیند، به مراتب سخت تر است از آن همه آزار که پیامبر(ص ) از مردم جاهلیت دید. راوى مى گوید:
این چگونه مى شود؟ امام فرمود: پیامبر به میان مردم آمد در حالى که آنها سنگ و صخره و چـوب و تـخـته هاى تراشیده (بتهاى چوبى ) را مى پرستیدند، ولى قائم ما که قیام کند مـردمـان هـمـه از کـتـاب خـدا بـراى او دلیـل مـى آورنـد و آیـه هـاى قـرآن را تاءویل و توجیه مى کنند!
همچنین مى فرماید:
امام قائم در جنگ خویش (با مخالفان ) به دشواریهایى بر مى خورد که پیامبر برخورد نـکـرد؛ زیرا پیامبر آمد و مردم بتهاى سنگى و چوبهاى تراشیده شده را مى پرستیدند (و گـرفـتـار تعالیم انحرافى نبودند)، لیکن قائم (در هنگام قیام خویش ) با مردمى روبه رو مـى شـود کـه رویاروى او مى ایستند و آیه هاى کتاب خدا را در برابر او به نظر خود تاءویل مى کنند و در همین راستا با او به نبرد بر مى خیزند!
مـاءمـوریت یاران خاص حضرت در اینجا عبارت است از افشاى خطوط انحرافى و جریانات فـکـرى مـنـحـرف ، پاسخگویى منطقى و مستدل ، روشنگرى و تبیین درست آموزهاى دینى و نیز جنگیدن با کسانى که دست از افکار و اندیشه هاى نادرست خویش بر نمى دارند و حق خالص و اسلام ناب را نمى پذیرند.
یـاران خـاص مهدى (ع ) در پرتو تعالیم امام خویش ، به شناختى دست مى یابند که هیچ اشـتباه و انحرافى در آن وجود ندارد. آنان راه و روش دین خدا و امام عظیم الشاءن خویش را بـه طـور یکدست ، یکسان و منسجم براى توده هاى ناآگاه تبیین مى کنند و به طور هماهنگ بـه نـشـر تـعـالیـم نـاب اسـلامـى مـى پردازند. اینان علاوه بر توانمندیهاى مدیریتى قـابـل تـوجـه ، در دیـن شـنـاسـى و مسائل مربوط به اسلام تخصص دارند و از فقیهان و اسلام شناسان راستین هستند.
امام صادق (ع ) مى فرماید:
آن گروه که قائم هنگام قیام خویش با او کار مى کنند، نجیبان ، قاضیان ، حاکمان شرع ، فقیهان و دین شناسانى هستند که (برکت و) مسحه الهى یافته اند؛ به گونه اى که هیچ حکمى بر آنان اشتباه نمى شود.
3 ـ 3. عمران و آبادى کشورها و برقرارى عدالت
مـاءمـوریـت دیگر یاران خاص این است که پس از اقتدار یافتن حضرت مهدى (ع )، مسئولیت اداره کـشـورهـا را از جـانـب ایـشان بر عهده مى گیرند و هر کدام عازم منطقه اى مى شوند و پـایـه هـاى مـسـتحکم بناى رفیع حکومت جهانى مهدوى را بنا مى نهند و به عمران و آبادى کشورها مى پردازند و عدالت اسلامى را برقرار مى سازند.
هـنـگـامـى که قائم (ع ) قیام کند براى هر کشورى از کشورهاى جهان فرمانروایى بر مى گـزیـنـد و به او مى فرماید: دستورالعمل تو در کف دست تو است ، هرگاه حادثه اى بر تـو روى دهـد کـه حـکـم آن را نـمـى فـهمى و طرز داورى در آن را نمى دانى ، به کف دستت بـنـگـر، هـر چـه در آن مـنـعـکـس بـاشـد بـر اسـاس آن عـمـل کـن ؛ ((اِذا قـامَ القـائِمُ بـَعـَثَ فى اَقالیمِ الاَْرْضِ، فى کُلِّ اِقلیمٍ رَجُلاً ثُمَّ یَقُولُ لَهُ: عـَهـْدُکَ فـى کـَفِّکَ، فـَاِذا وَرَدَ عـَلَیـْکَ مالا تَفْهَمُهُ وَ لا تَعْرِفُ القَض اءَ فیهِ، فَانظُرْ اِلى کَفِّکَ وَ اعْمَل بِم ا فیه ا)).
امام صادق (ع ) مى فرماید:
حـضـرت مـهـدى (ع ) یـارانـش را در هـمـه شـهـرهـا مى پراکند و به آنها دستور مى دهد که عـدل و احـسـان را شـیـوه خـود سـازنـد. حـضـرت ، آنان را فرمانروایان کشورهاى جهان مى گـردانـد و بـه آنـهـا فـرمان مى دهد که شهرها را آباد سازند؛ ((یُفَرِّقُ الْمَهْدِىُّ اَصْحابَهُ فـى جـَمـیـعِ الْبـُلْدانِ، وَ یـَاءْمـُرُهـُمْ بـِالْعَدْلِ وَ الاِحْسانِ، وَ یَجْعَلُهُمْ حُکّاما فِى الاَقالیمِ، وَ یـَاءْمـُرُهـُمْ بـِعـُمـْرانِ الْمـُدُنِ)).
همان حضرت مى فرماید:
حضرت ، والیان خود را به شهرها مى فرستد و دستور مى دهد که عدالت را در میان مردم پـیـاده کـنـنـد ((یـبـعـث الى امـرائه بـسـائر الامـصـار بالعدل بین الناس )).
بـدون تـردید تدبّر در این ماءموریت ها که در روایات تبیین شده اند، ماهیت یاران خاص و کـابـیـنـه دولت حـضـرت مـهـدى (ع) را روشن تر مى سازد. معلوم مى شود که آن حضرت بهترینها را براى اداره جهان بر مى گزیند و ستونهاى مستحکم بناى رفیع حکومت جهانى را بـر آن اسـتـوار مـى سـازد و ایـن تـعـداد بـه تـعـبـیـر رسـول اکـرم (ص ) خـالص تـریـن و بـرتـرین وزیران حضرت مهدى (ع ) هستند؛ ((وُزَراءُ الْمـَهـْدِىِّ... وَ هـُمْ اَخـْلَصُ الوُزَراءِ وَ اَفـْضَلَ الوُزَراءِ)) و کـسـانـى انـد کـه قـدرت اجـرایى فوق العاده اى دارند و مى توانند مملکتى را اداره کنند.
3. ویژگیهاى یاران خاص امام زمان (ع )
ایـنـک بـا تـوجـه بـه روایـاتـى کـه دربـاره یـاران خاص حضرت ، ماهیت و ماءموریت آنان گـذشـت ، مـى تـوان گـمـانـه زنى زد که هسته مرکزى و ستاد فرماندهى تشکیلات حکومت جـهـانـى مـهـدى (ع ) بـایـد چـگـونـه و داراى چـه خـصـوصـیـاتـى بـاشـنـد. ولى در عـیـن حـال بـراى بـهـره گـیـرى بیشتر از روایات معصومین (ع )، روایاتى را که درباره تبیین ویژگیهاى یاران خاص امام زمان (ع ) وارد شده ، دست مایه خود قرار مى دهیم .
این ویژگیها را بر اساس روایات در سه محور کلى مى توان مورد بررسى قرار داد.
1 ـ 3. ویژگیهاى ظاهرى
در پاره اى از روایات ، ویژگیهاى ظاهرى یاران خاص حضرت مهدى (ع) بیان شده است . مـانـنـد روایـاتـى کـه دربـاره مـشـخـصـات ظـاهـرى آنـان از قبیل اسامى آنان و شهرهاى آنان و غیر آن وارد شده که برخى از آنان پیش از این ذکر شد.
بـعـضـى روایات درباره خصوصیات ظاهرى آنان ، روایاتى است که محدوده سنّى آنها را بـیـان کـرده و بـیـشـتر آنها را جوان معرفى مى کنند. به عنوان نمونه ، امام باقر(ع ) مى فرماید:
یـاران قـائم هـمـه جـوان انـد و پیرمرد در میان آنان نیست مگر مانند سرمه در چشم و نمک در غـذا، و کـم تـریـن چـیـز در غـذا نـان است ((اَصْحابُ القائِمِ شَبابُ لا کَهُوُلَ فیهِمْ، اِلاّ مِثْلَ الْکـُحْلِ فِى الْعَیْنِ وَ المِلْحِ فِى الزّادِ، وَ اَقَلُّ الزّادِ المِلْحُ))
بعضى دیگر از روایات به رنگ ، قد و اندازه ، زیبایى و لباس پرداخته مى فرماید:
هـمـه آنـهـا یـک رنـگ و هـم اندازه اند، جمال و لباسهایشان یکسان است ((... وَ الزِّىُّ واحِدٌ، وَ القـَدُّ واحـِدٌ، وَالجـَمـالُ واحـِدٌ، وَ اللِّبـاسُ واحـِدٌ...))
بـرخى دیگر از روایات نیز چنان که گذشت به جنسیت تعدادى از یاران خاص پرداخته و ذکر مى کند پنجاه نفر زن همراه آنان است .
پاره اى دیگر از روایات به قدرت بدنى آنان پرداخته ، مى فرماید:
چـون امـر ظـهـور حـضـرت واقـع شـد، بـه هـر انـسـان [از یـاوران ایـشـان ] نـیـروى چـهـل مـرد داده مـى شـود ((اَنَّه لَوْ قَدْ کانَ ذلِکَ، اُعْطِىَ الرَّجُلُ قُوَّةَ اَرْبعینَ رَجُلاً...))
یا مى فرماید:
هـمـانـا بـه یـک نـفـر از آنـان نـیـروى چـهـل مـرد داده مـى شـود و دل او از قطعه فولاد سخت تر مى شود، اگر به کوههاى آهن روى آورد آنها را قطعه قطعه مى کند!

2 ـ 3. ویژگیهاى نفسانى
روایـات مـتعددى به تبیین ویژگیهاى معنوى و نفسانى یاران خاص امام زمان (ع) پرداخته انـد. خـصـوصـیـاتى مانند علم و معرفت ، ایمان ، خشیت الهى ، طهارت و تقوا، زهد، بینش و بصیرت ، عبادت و بندگى ، توجه به خدا، دعا و ذکر و نیایش و استغفار، شب زنده دارى ، شرح صدر، صبر و شکیب و غیر اینها برخى از خصلتهاى معنوى و نفسانى یاران خاص حـضـرت مهدى(ع) میباشد.
درانتظارظهور...
ما را در سایت درانتظارظهور دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 7m313c بازدید : 273 تاريخ : چهارشنبه 26 آبان 1395 ساعت: 23:11